Eerste update vanuit Malawi - Reisverslag uit Salima, Malawi van suzanneinmalawi - WaarBenJij.nu Eerste update vanuit Malawi - Reisverslag uit Salima, Malawi van suzanneinmalawi - WaarBenJij.nu

Eerste update vanuit Malawi

Blijf op de hoogte en volg

29 September 2014 | Malawi, Salima

Lieve allemaal,
Inmiddels ben ik zo'n 1,5 week op plek van bestemming, en ik vond het wel tijd worden voor een eerste update. Eigenlijk had ik dit al eerder willen doen maar ik begin te leren dat eigenlijk niets hier makkelijk lijkt te gaan, en dat gold ook voor het gebruik maken van internet..
Trouwens heel leuk om alle berichtjes op mijn vorige blog te lezen. Leuk dat er zo wordt meegeleefd, bedankt!:)
Maar hier dus de eerste update, en ik zal bij het begin beginnen;)

Na een reis die, behalve een vertraging van zo'n 2,5 uur goed verliep kwam ik aan in Lilongwe airport. Ik had me nog ietwat druk gemaakt omdat ik opgehaald zou worden door Thea, en ik wist niet of ik haar wel zou kunnen vinden (op een groot vliegveld, dacht ik). Dit bleek totaal onnodig want het vliegveld was van iets ander formaat dan Schiphol. Thea werkt een jaar in Malawi voor de Baptist Clinic, is bezig met het opzetten van thuiszorg vanuit de kliniek. Zij haalde me samen met Josephine op. Josephine is een andere vrijwilligster voor de komende 2 maanden en zij zal zich bezig houden met het geven van Engelse les aan het personeel van de kliniek en maken van een strategisch plan voor de kliniek.
Voordat we richting de kliniek vertrokken hebben we eerst boodschappen gedaan. Omdat ik toch een vertraging van zo'n 2 uur had opgelopen en omdat er liever niet in het donker wordt gereden was dit nog even haasten, maar daarna richting de kliniek gereden, een rit van ong 2,5 uur. Ik begreep toen waarom het hier beter is niet in het donker te rijden.. er zijn veel voetgangers en fietsers op de weg (zelfde weg als waar de auto's dus met 80km voorbij rijden) en elk moment kunnen ineens geiten of koeien bedenken dat ze de weg oversteken.. Zonder verlichting langs de weg is dat wel opletten dus..

De kliniek staat op een soort campus waar ook huisjes staan van andere medewerkers, en ook het gasthuis waarin ik verblijf staat op de campus. Het gasthuis is eigenlijk de voormalige nutrition ward. Er is eigenlijk nooit veel mee gedaan maar het is gebouwd om mensen op te nemen dus het is best ruim. Ook is het voor Malawiaanse begrippen best luxe, zo hebben we elektriciteit en stromend (koud) water.. De eerste week woonde ik hier samen met Josephine, en sinds vandaag is Thea ook bij ons ingetrokken. Wel gezellig dus met 2 andere NL dames!

Vorige week heb ik ter orientatie meegelopen op de kliniek. Er is hier een soort poli afdeling, maternity ward (bevallingen) HIV clinic, laboratorium en een tandarts. Verder ben ik met een aantal huisbezoeken mee geweest in de thuiszorg.
Ik merk dat veel dingen hier gewoon heel anders gaan. De middelen die wij hebben zijn er gewoon niet, dus er wordt gewerkt met de middelen die er wel zijn.
Inmiddels zijn er steeds meer ideeen voor mij om te doen. Waarschijnlijk zal ik een vast aantal mensen van de thuiszorg wekelijks gaan bezoeken. Dit zijn de patienten die in een (ver) verleden een CVA hebben doorgemaakt. Met deze mensen wordt niet veel of niets aan revalidatie gedaan, en de mensen gaan met ontslag naar huis en that's it. Hopelijk kan ik daar iets in gaan betekenen..
Ook kom ik er achter dat hier niet zoveel met protocollen wordt gewerkt, en van het begrip steriel werken hebben ze wel gehoord maar of behandelingen ook zo steriel worden uitgevoerd.. De verpleegkundigen geven zelf ook al aan dat hierin eigenlijk veel verbeterd zou kunnen worden dus dat wordt waarschijnlijk een ander projectje..
Het ziet er dus wel naar uit dat ik voorlopig lekker bezig ben;)

Afgelopen weekend ben ik naar een festival, Lake of Stars, geweest met Thea en Josephine. Op dit festival waren nationale en internationale artiesten. Het festival is hier erg groot en er kwamen ook veel mensen uit andere landen (binnen en buiten Afrika) speciaal voor het festival naar Malawi. Het festival was op het strand, erg leuke sfeer en sommige muziek was ook erg leuk. Erg lekker om daar even te relaxen.

Inmiddels is de werkweek weer begonnen en ik zit er alweer helemaal in..
Ik denk dat jullie inmiddels aardig op de hoogte zijn van mijn eerste 1,5 week hier, en inmiddels heb ik al een aardig verhaaltje getypt.. Ik zal proberen met enige regelmaat een berichtje te schrijven, afhankelijk van wanneer ik tijd en zin heb om weer iets te typen;)

Liefs, Suzanne

  • 29 September 2014 - 20:07

    Marieke:

    Goed bezig Suus :) Leuk om te lezen allemaal. Hoe is het eten daar en heb je wel een lekker bed?

  • 29 September 2014 - 20:31

    Christa:

    Hey Suzanne,
    leuk om te lezen zeg! Je hebt al aardig wat indrukken opgedaan zo te horen.
    Fijn dat je al wat ideeën krijgt over wat je daar kunt gaan doen en dat je zo de Nederlandse ervaring daar kunt overbrengen. Al zul je daarvoor wel heel veel stappen terug moeten doen en zijn de mogelijkheden beperkt..
    Heb je al een beetje een idee van wat jullie daar eten? Al nieuwe recepten uitgeprobeerd? :P
    Groetjes Christa

  • 29 September 2014 - 21:22

    Linda En Wouter:

    Heey Suus!!!
    Wat heb je een heerlijk verhaal geschreven! Klinkt nu al als een top ervaring! Heb je al ontdekt welke kant het water in het putje draait??;) en zou je misschien een keertje een adres kunnen plaatsen voor als ik eens een knuffel wil sturen?:D hihi... geniet lieverd!
    Veel liefs ons

  • 29 September 2014 - 21:26

    Mattanja:

    En jij was bang dat je niks had om in je blog te zetten;)
    Leuk om te lezen! Ik ben blij dat je et naar je In hebt. Veel liefs

  • 29 September 2014 - 21:48

    Peter:

    We zijn toch wel trots op je, en een tikkie jaloers.

  • 29 September 2014 - 21:49

    Henny:

    Wat leuk om te lezen en mooi om te ervaren. We zijn trots op je en kijken alweer uit naar de volgende blog.
    Liefs van ons!

  • 29 September 2014 - 22:48

    Erie:

    Leuk leuk! Blijf jij daar maar genieten en zo nu en dan een update naar ons sturen! Kunnen we ook een beetje meegenieten!
    Liefs

  • 30 September 2014 - 00:45

    Saskia:

    Hey suus!
    Klinkt als n top tijd daar. Goed te horen dat je al wat projectjes op t oog hebt. Heel veel plezier en zien je berichten wel verschijnen!

    Xx Saskia

  • 30 September 2014 - 08:36

    Laura:

    leuk om te lezen suus !!:)
    fijne week!

    liefs

  • 09 Oktober 2014 - 16:08

    Jasmijn:

    Hoi Suzanne,

    Wat leuk om te lezen! Heel veel plezier en succes daar!

    Groetjes, Jasmijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Salima

Mijn eerste reis

Vrijwilligerswerk Malawi

Recente Reisverslagen:

06 December 2014

Laatste blog..

10 November 2014

Het leven in Senga Bay

29 September 2014

Eerste update vanuit Malawi

12 September 2014

Vertrek..

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 2609

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 19 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: